Sander Allegro: Hotelcake

8 juni 2003 | Sander Allegro

Geen treuriger product dan de hotelcake: een kleffe, vette, gele spons die het vooral goed doet op crematies en begrafenissen. Waar deze spijs het voorvoegsel ‘hotel’ aan verdiend heeft, is mij niet bekend. Volgens de Van Dale is hotelcake ‘eenvoudige cake, geen banketbakkersproduct’. Al met al een veeg teken: hoteleten heeft voor veel mensen een negatieve bijklank. Saai, ouderwets en duur. Maar dat beeld is toe aan herziening.

De uitgekiende ‘Street Restaurant’-formule van Renaissance hotels, de gedurfde aanpak van NH, met haar ‘multipurpose’ NHube-concept en de ‘restyling’ van ‘food & beverage outlets’ bij Hilton International, tonen aan dat hotel-f&b zich mag verheugen in hernieuwde aandacht. Jarenlang was f&b in veel hotels het stiefkindje; in het slechtste geval werd het beschouwd als een dienst die je ‘nu eenmaal moet leveren’. De tijden zijn veranderd, bleek tijdens de tweede internationale Knowledge Day over food & Beverage in hotels. De stelling ‘Food & Beverage geeft hotels identiteit’ kreeg veel bijval. Op uitnodiging van Douwe Egberts Coffee Systems International boog een select gezelschap van ‘corporate vice presidents’ en directeuren operations van internationale hotelketens zich een dag lang over de vraag hoe de toekomst van hotel Food & Beverage er uit zal zien.

In een presentatie over de rol van f&b bij de postionering van hotels, benadrukte de in Spanje actieve hotelconsultant Ton Lodder dat f&b-outlets bij uitstek de link zijn naar de lokale markt. Hierbij fungeren hotelrestaurants en bars als visitekaartjes voor een voor het hotel belangrijk product: de banqueting.

Ondanks deze op het eerste gezicht ondergeschikte rol, bewijst een goede hotelrestaurantformule zich door het vermogen ‘op eigen benen te staan’. De stelling dat een hotelrestaurant zo goed moet zijn, dat het zich ook zelfstandig zou moeten kunnen handhaven, werd door velen onderschreven.

Vooral binnen de internationale ketens zorgt f&b voor veel hoofdbrekens. Nog te vaak is het een ‘ego-onderwerp’: de aandacht die f&b krijgt, hangt vaak af van de interesse van de general manager. Op de hoofdkantoren ziet men dit met gemengde gevoelens aan. Enerzijds wil men graag onafhankelijk zijn van de ‘toevallige interesses’ van de directeuren, anderzijds blijkt telkens dat hotels met een in f&b geinteresseerd management veel betere financiele prestaties op dit terrein laten zien. Ook worstelen de ketens met de vraag of men nu moet kiezen voor een duideljk herkenbaar, in alle hotels terugkerend concept, of dat men juist moet kiezen voor een lokale aanpak. Volgens Wolfgang Lindlbauer, regional vice president CE voor Marriott International, ligt de oplossing in een combinatie van een door de keten vastgesteld kader en ruimte voor lokale invulling. Voor de tot het Marriottconcern behorende Renaissancehotels is dit uitgewerkt in het Street Restaurant-concept, dat zich flexibel vormt naar lokale behoeften en omstandigheden.

Dat de hotels f&b weer serieus nemen, is overduidelijk. Nu maar afwachten of dat ertoe zal leiden dat het adjectief hotel - in relatie tot eten - betere associaties gaat wekken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Amsterdam Opening
BUNK Amsterdam gaat open

Na het knallende succes in Utrecht krijgt nu ook Amsterdam een BUNK Hotel. In de voormalige Sint-Rita kerk in Amsterdam Noord opent BUNK op 5 maart haar deuren. Na een grondige verbouwing heeft het monumentale gebouw plek voor 300 gasten. Is het een hotel met hostelprijzen? Of een hostel met de kwal...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: