Saunamarkt: groei en preutsheid

29 juni 2017 | Thijs Jacobs

Het aantal saunabezoeken in Nederland is sinds 2010 flink toegenomen. In 2016 bezochten circa 1,8 miljoen Nederlanders een saunabedrijf. Gezamenlijk bezochten zij 15,6 miljoen keer de sauna. Dit is een groei van 42% ten opzichte van 2010. De saunamarkt presteert dus goed met een jaarlijkse groei van circa 3,7%. Dit en meer blijkt uit het Nationaal Saunabezoekers Onderzoek 2017 gehouden onder circa 1.300 Nederlanders door Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Stijging aantal bezoekers

Het Nationaal Saunabezoekers Onderzoek 2017 onderzoekt het aandeel Nederlanders dat een sauna bezoekt (participatie), de bezoekfrequentie en het consumentenprofiel. Hierbij gaat het om bezoekers die minimaal éénmaal per jaar een sauna bezoeken. Dit aandeel, de bezoekparticipatie, bedraagt in Nederland 10,4%. Het gemiddeld aantal bezoeken per persoon bedraagt 8,9 per jaar. Hiermee bedraagt het totaal aantal bezoeken ruim 15,6 miljoen. Het onderzoek laat een gezonde stijging zien in de marktomvang van 22% in 6 jaar (gemiddeld 3,7% per jaar).

Verdere groei voorzien

Volgens Lennert Rietveld, senior-adviseur bij Van Spronsen & Partners horeca-advies sluit dit aan bij de ontwikkeling van de markt: “De bekendheid van grote saunabedrijven in ons land is in korte tijd snel toegenomen. De wellnessaanbieders hebben een kwaliteitsslag doorgemaakt en doen goed zaken bij een aantrekkende economie. De consument kan meer uitgeven en heeft behoefte aan kwaliteit in zijn/haar vrije tijd. De markt is volop actief met online promoties en bij veilingen zodat veel consumenten in aanraking komen met een saunabedrijf en de stap durven zetten. Voor de toekomst verwachten we een verdere toename van participatie aangezien de Nederlandse saunamarkt nog relatief jong is”.

Type saunabezoekers en besteding

De saunamarkt op te delen in drie verschillende type bezoekers: light-, medium- en heavy users. Hierbij is onderscheid gemaakt op basis van het aantal keren dat de saunabezoeker een saunabedrijf bezoekt. De light user bezoekt jaarlijks 1 tot 12 keer een saunabedrijf, de medium user 12-40 keer en de heavy user meer dan 40 keer per jaar.

Gemiddeld geven saunabezoekers € 63,- uit aan een bezoek. Dit is een beperkte stijging ten opzichte van 2010. De bestedingen aan horeca zijn nog toegenomen, maar de besteding aan entreegelden staat onder druk als gevolg van prijsaanbiedingen, kortingsacties en yieldmanagement.

Saunabezoeker: voornamelijk vrouwen

De saunabezoeker bestaat voor 64% uit vrouwen. De vrouwelijke bezoeker is gemiddeld 41 jaar en daarmee 6 jaar jonger dan de gemiddelde man (47 jaar). Naarmate bezoekers ouder worden en vaker gaan, zien we een groter aandeel van mannen ontstaan.

Jongeren veel preutser dan ouderen

83% van de saunabezoekers bezoekt de sauna alleen op reguliere dagen (zonder badkleding), 9% komt alleen op badkledingdagen en 8% geeft aan op beide bezoekmomenten de sauna te bezoeken. Hierbij is er een duidelijk verband in de populariteit van badkledingdagen en de leeftijd. 50% van de 15-19 jarigen geeft de voorkeur aan badkleding dagen, terwijl dit bij de 30-39 jarigen nog maar 10% is. In de oudere leeftijdsgroepen is de populariteit van de badkledingdagen vrijwel nihil. Jongeren gaan dus minder makkelijk uit te kleren dan de oudere bezoeker.

Grote saunabedrijven meest populair

Ruim 63% van de saunabezoekers geeft aan wel eens een groot saunabedrijf (vanaf 5 warme cabines) te bezoeken. De kleine saunabedrijven (met 1 of 2 cabines) zijn een stuk minder populair. Slechts 6% geeft aan wel eens een kleine saunafaciliteit te bezoeken.

Saunabezoekers minder loyaal

55% van de saunabezoekers bezoekt regelmatig een ander saunabedrijf en is dus weinig loyaal. Daartegenover blijft slechts 11% loyaal aan hun huidige saunabedrijf. Het aandeel van de heavy users (meer dan 40 bezoeken per jaar) dat trouw blijft aan het huidige saunabedrijf is ruim dubbel zo groot met 24%.

Smartphonevrije leisure populair?

Het voornaamste bezoekmotief van de saunabezoeker is de fysieke en mentale ontspanning. Een ‘voordeel’ dat een sauna biedt is het feit dat de smartphone niet toegestaan is. Met de toename van drukte en stress in de maatschappij, is deze eigenschap van wellness een belangrijk aspect voor de consument die op zoek is naar echte rust en ontspanning.

Lees het ‘Nationaal Saunabezoekers Onderzoek’ voor meer informatie.

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Van der Valk
Van der Valk Nuland krijgt grootste casino van regio Den Bosch

Maar liefst 1.450m2 beslaat de gloednieuwe vestiging van Gran Casino. De bouw van het casino is begonnen. Afgelopen woensdag is de uitsparing voor de toekomstige entree gemaakt. Het casino vestigt zich in hotel Van der Valk Nuland – ’s Hertogenbosch. Sinds 2013 beschikt het hotel reeds o...

Accor
Accor viert vijftigste verjaardag

Op zondag 19 november 2017 eert AccorHotels de helden van elke dag. Vrouwen en mannen die dagelijks klaar staan voor iedereen in hun omgeving; brandweerlui, verpleegsters, leerkrachten, nooddiensten, middenstand, vrijwilligers... Meer dan 1.900 AccorHotels-vestigingen over de hele wereld, waaronder ...

Hotelbouwplannen Opening
Mövenpick Hotels & Resorts komt naar Den Haag

Mövenpick Hotels & Resorts heeft een overeenkomst getekend met de Duitse vastgoedorganisatie Deka Immobilien, voor het nieuw te openen Mövenpick Hotel Den Haag. Met een 30-jarige verlenging van hun overeenkomst voor Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre, bekrachtigen zij daarmee n...

Advertorial Sanitair
De hoteltrend: wastafels met eigenzinnig design

Eigenzinnig, hip, echte eyecatchers. De nieuwe vrijstaande wastafels van Bette. Een bijzondere beleving van zacht woontextiel in combinatie met robuust titaanstaal. Individueel toepasbaar of samen met het sensationele ligbad. Design van Dominik Tesseraux Het idee van ontwerper Dominik Tesserau...

Awards Trivago
trivago Awards 2018: De best beoordeelde hotels in Nederland

trivago, een toonaangevende, wereldwijde hotelmetasearch, kondigt de Nederlandse trivago Awards 2018 aan. De jaarlijkse Awards zijn gebaseerd op meer dan 175 miljoen geaggregeerde hotelbeoordelingen, waaruit blijkt welke hotels in Nederland het best gewaardeerd worden door hun gasten. &ldquo...

Internationaal Golden Tulip
Golden Tulip opent flagship vestiging in Shanghai

Onlangs werd het eerste nieuwe Golden Tulip hotel, geheel ingericht volgens de nieuwe merkstrategie, geopend in Shanghai. Het hotel ligt in Hongqiao en lanceert hiermee de nieuwe merkpositionering van Golden Tulip ‘Playtime, Anytime’ in China. Golden Tulip Shanghai Rainbow Het h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: