Saunamarkt: groei en preutsheid

29 juni 2017 | Thijs Jacobs

Het aantal saunabezoeken in Nederland is sinds 2010 flink toegenomen. In 2016 bezochten circa 1,8 miljoen Nederlanders een saunabedrijf. Gezamenlijk bezochten zij 15,6 miljoen keer de sauna. Dit is een groei van 42% ten opzichte van 2010. De saunamarkt presteert dus goed met een jaarlijkse groei van circa 3,7%. Dit en meer blijkt uit het Nationaal Saunabezoekers Onderzoek 2017 gehouden onder circa 1.300 Nederlanders door Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Stijging aantal bezoekers

Het Nationaal Saunabezoekers Onderzoek 2017 onderzoekt het aandeel Nederlanders dat een sauna bezoekt (participatie), de bezoekfrequentie en het consumentenprofiel. Hierbij gaat het om bezoekers die minimaal éénmaal per jaar een sauna bezoeken. Dit aandeel, de bezoekparticipatie, bedraagt in Nederland 10,4%. Het gemiddeld aantal bezoeken per persoon bedraagt 8,9 per jaar. Hiermee bedraagt het totaal aantal bezoeken ruim 15,6 miljoen. Het onderzoek laat een gezonde stijging zien in de marktomvang van 22% in 6 jaar (gemiddeld 3,7% per jaar).

Verdere groei voorzien

Volgens Lennert Rietveld, senior-adviseur bij Van Spronsen & Partners horeca-advies sluit dit aan bij de ontwikkeling van de markt: “De bekendheid van grote saunabedrijven in ons land is in korte tijd snel toegenomen. De wellnessaanbieders hebben een kwaliteitsslag doorgemaakt en doen goed zaken bij een aantrekkende economie. De consument kan meer uitgeven en heeft behoefte aan kwaliteit in zijn/haar vrije tijd. De markt is volop actief met online promoties en bij veilingen zodat veel consumenten in aanraking komen met een saunabedrijf en de stap durven zetten. Voor de toekomst verwachten we een verdere toename van participatie aangezien de Nederlandse saunamarkt nog relatief jong is”.

Type saunabezoekers en besteding

De saunamarkt op te delen in drie verschillende type bezoekers: light-, medium- en heavy users. Hierbij is onderscheid gemaakt op basis van het aantal keren dat de saunabezoeker een saunabedrijf bezoekt. De light user bezoekt jaarlijks 1 tot 12 keer een saunabedrijf, de medium user 12-40 keer en de heavy user meer dan 40 keer per jaar.

Gemiddeld geven saunabezoekers € 63,- uit aan een bezoek. Dit is een beperkte stijging ten opzichte van 2010. De bestedingen aan horeca zijn nog toegenomen, maar de besteding aan entreegelden staat onder druk als gevolg van prijsaanbiedingen, kortingsacties en yieldmanagement.

Saunabezoeker: voornamelijk vrouwen

De saunabezoeker bestaat voor 64% uit vrouwen. De vrouwelijke bezoeker is gemiddeld 41 jaar en daarmee 6 jaar jonger dan de gemiddelde man (47 jaar). Naarmate bezoekers ouder worden en vaker gaan, zien we een groter aandeel van mannen ontstaan.

Jongeren veel preutser dan ouderen

83% van de saunabezoekers bezoekt de sauna alleen op reguliere dagen (zonder badkleding), 9% komt alleen op badkledingdagen en 8% geeft aan op beide bezoekmomenten de sauna te bezoeken. Hierbij is er een duidelijk verband in de populariteit van badkledingdagen en de leeftijd. 50% van de 15-19 jarigen geeft de voorkeur aan badkleding dagen, terwijl dit bij de 30-39 jarigen nog maar 10% is. In de oudere leeftijdsgroepen is de populariteit van de badkledingdagen vrijwel nihil. Jongeren gaan dus minder makkelijk uit te kleren dan de oudere bezoeker.

Grote saunabedrijven meest populair

Ruim 63% van de saunabezoekers geeft aan wel eens een groot saunabedrijf (vanaf 5 warme cabines) te bezoeken. De kleine saunabedrijven (met 1 of 2 cabines) zijn een stuk minder populair. Slechts 6% geeft aan wel eens een kleine saunafaciliteit te bezoeken.

Saunabezoekers minder loyaal

55% van de saunabezoekers bezoekt regelmatig een ander saunabedrijf en is dus weinig loyaal. Daartegenover blijft slechts 11% loyaal aan hun huidige saunabedrijf. Het aandeel van de heavy users (meer dan 40 bezoeken per jaar) dat trouw blijft aan het huidige saunabedrijf is ruim dubbel zo groot met 24%.

Smartphonevrije leisure populair?

Het voornaamste bezoekmotief van de saunabezoeker is de fysieke en mentale ontspanning. Een ‘voordeel’ dat een sauna biedt is het feit dat de smartphone niet toegestaan is. Met de toename van drukte en stress in de maatschappij, is deze eigenschap van wellness een belangrijk aspect voor de consument die op zoek is naar echte rust en ontspanning.

Lees het ‘Nationaal Saunabezoekers Onderzoek’ voor meer informatie.

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Culinair Michelin
Renovatie sterrenrestaurant Bridges

Bridges, dat eind vorig jaar wederom zijn Michelinster behield, gaat voor een grote renovatie de deuren van 22 januari tot 12 maart tijdelijk sluiten. “Het is onze ambitie om de bijzondere Michelin-ervaring zo toegankelijk mogelijk te maken voor elk publiek en daar sluit de huidige indeling va...

Awards Hotel
Hotel de Heerlickheijd beste wellnesshotel van 2017

Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft de award beste wellnesshotel 2017 gewonnen van Hotels.nl. In 2014 reikte Hotels.nl voor het eerst de awards uit. Veel hoteliers reageerden daar erg enthousiast op en daarom zijn ook dit jaar wederom de awards persoonlijk overhandigd aan de hoteliers. Score ...

Hotelbouwplannen
Bouw nieuw Holiday Inn hotel in Eindhoven

Een viersterren Holiday Inn-hotel met 180 kamers moet volgend jaar gaan openen op bedrijventerrein Flight Forum bij Eindhoven Airport. Het plan lag al tien jaar in de la, maar het was wachten op economisch gunstige tijden. Die zijn nu aangebroken, meent ontwikkelaar Onis Vastgoed uit Zwolle. Dit lez...

Amsterdam Airbnb
Airbnb deelt cijfers: illegale verhuur Amsterdam wordt overdreven

In Trouw stond onlangs een artikel waarin werd vermeld dat er zo'n 6000 woningen in Amsterdam permanent worden verhuurd via Airbnb. Het platform heeft nu eigen cijfers met de gemeente gedeeld om deze cijfers te ontkrachten. Airbnb meldt dat het werkelijke aantal veel lager ligt, zo lezen we op d...

Economie Hotel
Invast Hotels introduceert de NL Hotelsteden Index

Vanaf januari 2018 zal Invast Hotels jaarlijks een index gaan maken van de hotelprestaties van de 20 grootste hotelsteden in Nederland. Invast wil immers in kaart brengen hoe de hotelmarkt zich beweegt. Om twee redenen is gekozen voor de 20 grootste steden: 1. de groei van nieuwe hotels vin...

Trivago
Meer directe boekingen? Vraag het trivago

Hoteliers in Nederland en België kunnen sinds kort ook directe boekingen genereren via hotel metasearch site trivago – waar jaarlijks 1,4 miljard reizigers op zoek gaan naar het ideale hotel. Hoe gaat dat precies in zijn werk? En wat kan een hotelier doen om het hotelprofiel op trivago va...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: