Schoonmaken met de menselijke maat in Badhotel Domburg

13 maart 2019 | redactie

Hoewel de temperatuur eind februari al zomerse trekjes heeft, is Domburg nog niet de hotspot die het over een paar maanden wel is. Op dat moment is het een komen en gaan van vooral Duitse gasten in het Badhotel Domburg, een paar honderd meter van het strand. Sinds een jaar is Gom Hospitality verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 116 hotelkamers en het wellnesscenter. Opvallend detail: een tekortschietende schoonmaakkwaliteit was voor hotelmanager Ankie Vermeulen géén reden om van leverancier te switchen.

Veel inspirerender kan een hotel niet liggen. Het Badhotel schurkt tegen de duinen en het bosgebied rond Domburg aan, dat in 1834 officieel de status van badplaats kreeg. Het is de plek waar het badhotel sinds 1866 is gevestigd. Na een grote brand die het complex verwoestte is het in 1994 herbouwd. Van de drukte die kenmerkend is voor de zomerperiode is nu nog weinig te merken, constateert Vermeulen. "Maar we zien wel dat het seizoen voor ons steeds langer wordt. De aftrap is met Pasen, daarna loopt het door tot eind oktober. Het scheelt ook dat we hebben geïnvesteerd in een spa, waardoor een verblijf voor gasten ook buiten de zomermaanden aantrekkelijker is. Die komen voor de helft uit Duitsland, met name uit Nordrhein-Westfalen en het Ruhrgebied."

Het is het soort gast dat hoge eisen stelt, weet zij. "Duitse gasten zijn gründlich, degelijk. Geen moeilijke gasten, maar de basis moet wel goed zijn. Daarin is de schoonmaak een heel belangrijk element."

Een 8,7 voor schoonmaak

Precies een jaar geleden nam Gom Hospitality de schoonmaaktaken over. Niet omdat het ontbrak aan voldoende kwaliteit op schoonmaakgebied, erkent Vermeulen. "We houden daar zelf enquêtes voor onder onze gasten. Het afgelopen jaar was de score voor schoonmaak een 8,7. Dat is heel hoog. Natuurlijk mag het van ons altijd hoger, maar ik realiseer me ook dat dit al een heel goede score is."

Omgang met medewerkers

De reden om toch van schoonmaakpartner te switchen was dan ook een heel andere: het Badhotel Domburg vindt de omgang van een werkgever met schoonmaakmedewerkers heel belangrijk. "Het is fijn dat Gom en wij daarin dezelfde visie hebben. Ik kwam hun verhaal een keer tegen in een vakblad. 'Een keer een gesprek kan altijd', dacht ik bij het aflopen van het vorige contract. Maar het klikte meteen. Het sprak ons direct aan: hoe je medewerkers behandelt, hoe je hen kansen geeft op groei, wat er voor opleidingen zijn. Natuurlijk is de schoonmaakkwaliteit belangrijk, maar wat voor ons even goed telt is dat medewerkers door hun werkgever schappelijk worden behandeld. Dat geldt voor onze eigen mensen, maar ook die van een schoonmaakbedrijf. We behandelen medewerkers op dezelfde manier waarop wij zelf behandeld willen worden. En dat werkt ook. We hebben medewerkers die hier al jaren rondlopen. Dat kan alleen maar als je goed met mensen omgaat."

Misstanden in hotelschoonmaak

Die visie introduceerde Gom Hospitality drie jaar terug in de markt. Tot dan toe kwam de hotelschoonmaak vooral in het nieuws als er weer eens misstanden te melden waren. Het regende zwartboeken. Klantmanager Maarten van Driel is de eerste om te ontkennen dat Gom Hospitality verandering in de markt heeft gebracht. Maar iets van een kentering is wel zichtbaar, zegt hij. "Het Badhotel Domburg is daar een goed voorbeeld van: een opdrachtgever die ons benadert om onze visie. Hotels gaan eindelijk de waarde van schoonmaak ontdekken. Wat als je door een verhoogde review je score met een punt weet te verhogen? Dat is commercieel buitengewoon aantrekkelijk. Hetzelfde geldt voor de medewerkerstevredenheid. In een tijd waarin ook hotels worden geconfronteerd met personeelskrapte, is een stapje meer zetten voor mensen geen luxe meer."

Basisopleiding voor het hele personeel

Ook in Domburg bracht Gom die menselijke aanpak in de praktijk. Vermeulen: "Gom heeft meteen aangeboden het voltallige schoonmaakpersoneel een basisopleiding schoonmaak te geven. Dat gebeurt ook bij de aanstelling van nieuwe medewerkers. Het hoofd huishouding, die ook al jaren bij ons rondloopt, heeft zelfs een persoonlijk coachingstraject aangeboden gekregen. De bestaande medewerkers zijn allemaal meegegaan naar Gom. Je calculeert op zo’n moment altijd even iets van onrust onder het personeel in. Maar dat was heel snel voorbij. Gom was zich daarvan bewust en heeft van meet af aan heel duidelijk gecommuniceerd."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Amsterdam Opening
City ID opent BOAT&CO in het najaar in Amsterdam

Sinds 2017 bouwt Amsterdamse hotelgroep City ID aan de nieuwe buur van de Houthavens. Het is BOAT&CO. Geen thuis ver van huis, maar het ‘weg van huis’ dat je het liefste mee naar huis zou nemen. Ook als je als Amsterdammer enkel een biertje aan de bar komt doen. In oktober trekt het ...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Amsterdam verhoogt toeristenbelasting fors, B&B's aan banden gelegd

De gemeente Amsterdam gaat de toeristenbelasting in de stad fors verhogen. Voor hotels komt dat neer op 3 euro plus 7 procent van de kamerprijs; voor campings 1 euro plus 7 procent van de overnachtingsprijs en voor Airbnb wordt 10 procent van de overnachtingsprijs (gemiddeld is dat 151 euro) gereken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: