Seminar legionellapreventie voor hotels 20 mei 2019

29 april 2019 | Thijs Jacobs

Het is een nachtmerrie voor elke hotelier. Gasten die tijdens hun verblijf ziek worden. De consequenties kunnen verstrekkend zijn. In de eerste plaats voor de gasten, maar zeker ook voor u als hotelier. Op sociale en reguliere media krijgt u aandacht die u liever niet heeft. En dan moet de juridische nasleep nog beginnen.

Driekwart van de eigenaren/beheerders van leidingwaterinstallaties heeft te maken gehad met legionella. De impact hiervan is meestal groot en kostbaar en dan heeft er überhaupt (nog) geen besmetting plaatsgevonden.

Tijdens het door Geberit B.V. georganiseerde seminar 'Legionellapreventie voor hotels' zal mr. Marcel Garst van Mandaru Legal Consultancy bv ingegaan op de juridische aspecten die bij een legionellabesmetting aan de orde kunnen zijn.

Regelgeving aangescherpt

Door het drama op de West-Friese Flora, dit jaar exact 20 jaar geleden, is de regelgeving ten aanzien van legionellapreventie en drinkwaterveiligheid de afgelopen jaren behoorlijk aangescherpt. Desondanks veroorzaakt de legionellabacterie jaarlijks zo’n 300 tot 400 besmettingen, waarvan 2-10% met dodelijke afloop.

Zorgplichtbepalingen voor gebouweigenaren zijn geïntroduceerd en voor zogenoemde prioritaire installaties, zoals bijvoorbeeld hotels, pensions en groepsaccommodaties, dient een legionella-risicoanalyse en een legionella-beheersplan te worden opgesteld.

Juridische gevolgen

De juridische gevolgen waarmee een horecaondernemer bij een (risico op) legionellabesmetting kan worden geconfronteerd kunnen divers zijn. Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden worden de gevolgen op drie verschillende rechtsgebieden, het bestuurs-, het straf- en het civiel recht, belicht.

De titel van juridische bijdrage van mr. Garst stelt de vraag wie aansprakelijk is bij een legionella-uitbraak. De focus ligt daarmee op het civiel recht en de verschillende rollen van degene die de besmetting heeft opgelopen (of diens nabestaanden), die van eventuele aannemers/installateurs maar vooral is er aandacht voor de positie van de horecaondernemer.

De conclusie is dat gezond ondernemerschap met oog voor de veiligheid van de gasten, de medewerkers en de ondernemer niet zonder goede zorg voor veilig drinkwater kan.

Schrijf je via deze link gratis in voor de Legionellapreventiedag op 20 mei 2019

legionella preventie dag voor hotels

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Icelandair Hotels heeft een koper gevonden

De Icelandair Group heeft in het Maleisische Berjaya Land Berhad een koper gevonden voor Icelandair Hotels. Via de Ierse dochter Berjaya Property Ireland Limited neemt het een meerderheidsaandeel in de hotelketen. Icelandair heeft op dit moment acht hotels op IJsland, met een negende hotel in ont...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Internationaal Advertorial
Het Royal Senchi Hotel in Ghana is tevreden met Van Hessen

Het Royal Senchi Hotel in Ghana maakt al vanaf 2013 gebruik van de Hotel Applicaties van Van Hessen: Opera PMS – Micros POS en Materials Control. Gelegen op twee uur rijden van de hoofdstad Accra, in Akosombo, tref je hier een klein paradijs aan. General Manager Gerard Schraven (Nederlandse...

Achtergronden Longread
Zo gaat de NVWA te werk

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit houdt toezicht op de voedselveiligheid bij horecabedrijven, brouwerijen en andere horecaleveranciers. Als ondernemer heb je veel invloed op een goede beoordeling en daarmee een lichtere vorm van toezicht door de NVWA. Zorg dus dat je weet wat de NVWA belangr...

Amsterdam Opening
Verslag van de pre-opening van citizenM Amstel Amsterdam

Hospitality Management woonde de 'pre-opening' van citizenM Amstel Amsterdam bij. Michael Levie en Robin Chadha leidden de aanwezigen hoogstpersoonlijk rond, waarbij ook de rol van communicatiemanager Paola niet onderschat mag worden, en lichtten de keuze voor deze locatie toe. Levie: &q...

Interview Longread
Horecakoning Casper Reinders: "Ik zou weleens een hotel willen openen"

Casper Reinders is een van de grootste en meest baanbrekende horecaondernemers in Nederland. Ik mocht een dagje met hem mee om enkele van zijn prachtige zaken te bezoeken en bij te praten over het huidige horecalandschap, de verhalen achter zijn horecaimperium, design, uitdagingen en de toekomst. Ca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: