Stadscentrum Amsterdam krijgt toegangspoortjes

1 april 2019 | Thijs Jacobs

In navolging van Venetië heeft nu ook Amsterdam besloten om toegangsgeld te heffen voor een bezoek aan de binnenstad. Vanaf 14 oktober 2019 worden er poortjes geplaatst bij alle toegangswegen die toegang verschaffen tot het stadscentrum. Uiterlijk 1 januari 2020 zal de 'Touristic Payment Zone', zoals de gemeente het gebied heeft aangemerkt, enkel op vertoon van een geldig toegangsbewijs of abonnement toegankelijk zijn. Daarbij wordt niemand ontzien, want niet alleen worden kentekens van auto's gescand, in samenwerking met het CJIB, waarna de eigenaar van de auto automatisch een factuur toegezonden krijgt, maar ook de waterwegen worden gecontroleerd. Voetgangers en fietsers zullen poortjes moeten passeren die na het scannen van een geldige pas openen. De poortjes zullen vergelijkbaar zijn met de poortjes die we al kennen van de grotere treinstations. Er worden extra handhavers ingezet om effectief te kunnen controleren op naleving van de ticketplicht. 

OV-chipkaart kan gewoon worden gebruikt

Om de uitrol van de controlefaciliteiten voorspoedig te laten verlopen, is de gemeente Amsterdam een samenwerking aangegaan met TPiS. Dit bedrijf verzorgt de toegangstechniek binnen het OV in Nederland. Degenen die reeds een OV-chipkaart hebben, kunnen deze in de toekomst ook gebruiken om het centrum van Amsterdam te bezoeken. Wie met het OV reist, zal de toegangsprijs automatisch betalen via deze OV-chipkaart, wanneer binnen de Amsterdamse ring wordt uitgecheckt. De gemeente draagt vijf procent van de toegangsprijs af aan de NS, om tegemoet te komen aan de technische kosten, zoals de verwerking van de gegevens en het ontwikkelen van nieuwe software en aanverwante diensten. 

Vergroting van de leefbaarheid van de stad

Jacques Sluitingh, voorzitter van de commissie Touristic Payment Zone Amsterdam (TPZA), is verheugd met deze samenwerking en met deze stap voorwaarts voor de stad: "Er gaan steeds meer stemmen op om het centrum van onze mooie stad leefbaarder te maken voor lokale inwoners. De autochtone bewoner kent steeds grotere uitdagingen in zijn dagelijkse leven; supermarkten verdwijnen steeds vaker uit het straatbeeld en maken plaats voor souvenirshops, te voet en per fiets zijn sommige gebieden slecht begaanbaar vanwege de toeristendruk en de gemeentelijke kosten voor stadsreiniging lopen jaar op jaar verder op. Dat laatste voelt de inwoner van Amsterdam ook in de portemonnee, vooral door de verhoging van de gemeentelijke belastingen."

Uiteraard worden Amsterdammers ontzien wanneer het de toegang tot het stadscentrum betreft. Sluitingh: "Eenieder die woonachtig is, of in ieder geval ingeschreven is, in een nader te bepalen postcodegebied, ontvangt voor eind 2019 een pasje van de gemeente. Hiermee kan het stadscentrum kosteloos worden betreden. We zijn nog in overleg met buurgemeenten en grote werkgevers om een kortingsstelsel te ontwikkelen. Maar uiteindelijk zal iedere 'niet-Amsterdammer' moeten betalen, dat is evident. Onze mooie stad mag niet naar de knoppen gaan vanwege de massale toestroom van zuiptoeristen en cultuuryuppen. Uiteindelijk is deze stad van ons, van de Amsterdammer."

Horeca zal prijzen verhogen

Maar hoe zit dat met personen die bijvoorbeeld werkzaam zijn binnen de horeca of het onderwijs in de stad en zelf niet in Amsterdam wonen? Sluitingh heeft daar nog geen pasklaar antwoord op, maar geeft wel een suggestie. "Tja, ik kan mij voorstellen dat je in de prijs van een hotelovernachting of in de tarieven op je menukaart wat aanpassingen doet om je personeel tegemoet te kunnen komen. Het dagtarief is nog niet definitief vastgesteld, maar vermoedelijk zal deze tussen de zes en negen euro liggen. Best competitief, zeker wanneer je de vergelijking maakt met pretparken, dierentuinen en musea. De aantrekkingskracht van ons stadscentrum is immers net zo groot."

Lees hier het interview met Ilja Leonard Pfeijffer over de impact van het massatoerisme op historische binnensteden in Europa.

 

Update 3 april 2019:
Wellicht had je het al opgemerkt, maar dit artikel betreft een '1 april-grap'. Overigens is een dergelijke situatie in de toekomst niet ondenkbaar, gezien de ontwikkelingen in Venetië, maar op zulk een korte termijn hoeven we naar alle waarschijnlijkheid geen sluiting van het stadscentrum van Amsterdam tegemoet te zien. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Accor tekent voor acht nieuwe hotels in Noord-Europa

Accor is het jaar sterk begonnen met het tekenen van acht nieuwe hotels in Noord-Europa; vijf in het Verenigd Koninkrijk, twee in Denemarken en een in België. Hiermee voegt Accor ruim 1.000 hotelkamers toe aan het portfolio in de regio. Een aanvulling ten opzichte van de 1.000 nieuwe kamers die...

Achtergronden
Grote kans op 'herhaalinbraak' bij bedrijven

Verzekeraar Reaal waarschuwt ondernemers die recent slachtoffer zijn geworden van een inbraak voor de toegenomen kans op herhaling. Uit een analyse van de eigen inbraakcijfers blijkt namelijk dat in 7% van de gevallen het dievengilde binnen een jaar terugkomt. In meer dan de helft van de gevallen vi...

Tech Advertorial
Deze PMS-leverancier timmert aan de weg

Overstappen naar een andere PMS-leverancier. Gemiddeld doet een hotelier dat eens in de zeven jaar. Tegenwoordig zal je als hotelier in de eerste plaats overwegen over te gaan naar een volledig cloud-based systeem, maar voor wie kies je dan? Als het aan Robert Vogt ligt, dan is dat voor Guestline. &...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotelbouwplannen: 15.338 hotelkamers worden verbouwd of gebouwd, per plan gemiddeld 85,7 kamers

Nu te koop in de webshop: het Hotelbouwplannen Jaaroverzicht 2018. Hierin staan 179 plannen, waarvan 95 nieuwbouwplannen en 84 verbouw en/of renovatieplannen. Voor iedereen die wil weten waar gebouwd of verbouwd wordt in de hotellerie, een onmisbaar overzicht! In al deze plannen staan – voo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: