Tips voor een goede e-mailcampagne

13 februari 2018 | Thijs Jacobs

Er gaat vanuit de hotellerie veel geld naar partijen die zelf geen logiesfunctie aanbieden. Logisch, wanneer het partijen zijn die noodzakelijke diensten aanbieden, zoals linnenbeheer of leveranciers van PMS-systemen. Anderzijds zijn er partijen die commissie vragen over een gemaakte boeking. Onvermijdelijk? Deels wel, maar er zijn bewezen effectieve manieren om die omzet (commissie) binnenboord te houden.

Hoteliers kunnen de macht terugpakken

Hielko van der Molen heeft zijn sporen verdiend op het vlak van e-mailmarketing. Voor Fletcher ontwikkelde hij succesvolle campagnes, waardoor het hotelbedrijf goede resultaten boekte. Hielko: “Als marketeer sta ik versteld van het feit dat binnen de hotellerie een partij als Booking.com tot dertig procent van het boekingsbedrag aan commissie kan vragen. Ongehoord eigenlijk, zeker als je de werkwijze vergelijkt met de retail. Daar koop je een product in bij de leveranciers, is er sprake van een inkoopprijs en bepaal je zelf de marges. Binnen de hotellerie zijn de zaken omgedraaid en loop je vooraf al risico, door toedoen van de OTA’s. Vroeger namen reisbureaus het risico over; weliswaar met een relatief lage kamerprijs, maar daar stonden wel gegarandeerde inkomsten tegenover. De markt is wat dat betreft sterk veranderd. Het is voor de hotellerie zeker mogelijk om de macht deels terug te pakken. Dat kan door het inzetten van goede e-mailmarketingcampagnes.”

Cursus e-mailmarketing

In samenwerking met Hospitality Management geeft Hielko een ééndaagse cursus e-mailmarketing op 26 maart aanstaande. De noodzaak is er, aangezien veel hoteliers de beschikbare data nog niet effectief inzetten. “Als hotel weet je heel goed dat bepaalde mensen terugkomen. Maak daar in je campagne gebruik van. Je weet immers wie dat zijn en hoe je ze kunt bereiken. Ze gaan bijvoorbeeld ieder jaar naar de Ardennen of vieren Kerst altijd binnen hetzelfde hotel. Er zijn manieren om die gasten vaker terug te laten komen en daarbij speelt e-mailmarketing een grote rol. Natuurlijk is er een investering nodig, maar die weegt niet op tegen de commissies die je anders kwijt bent bij OTA’s. Hoteliers weten immers wat de gast als plezierig heeft ervaren; dat staat allemaal in het PMS-systeem. Je weet wat ze besteed hebben, of ze gebruik hebben gemaakt van wellnessfaciliteiten of van het restaurant… Die zaken weet Booking.com niet. Maak daar gebruik van! Deze kennis kun je eerder inzetten in je marketingcampagne.”

Maak gebruik van je kennis


Toch zijn er veel valkuilen en wordt de beschikbare data niet correct ingezet door hoteliers. “Hoteliers begrijpen vaak niet zo goed dat een mountainbiker anders benaderd moet worden dan een stelletje dat een romantisch weekendje weg gaat. De nieuwsbrief die naar de mountainbiker gaat, kan gevuld worden met lichte foto’s, beweging en een stralende zon. Anderzijds kan de nieuwsbrief voor romantische stelletjes gevuld worden met donkerdere foto’s en romantische taferelen. Het complete plaatje moet kloppen om een goede conversie te behalen. Juist op dit vlak wordt de plank regelmatig misgeslagen.”

Handige tips

Hielko heeft nog meer tips: “Je moet niet bang zijn om vaak nieuwsbrieven te versturen. Liever één keer een rake nieuwsbrief op twaalf verzendingen dan minder verzonden campagnes en nul resultaat. Daarnaast zijn nieuwsbrieven met veel tekst net van deze tijd. Je moet de lezer juist naar je website lokken. Probeer ook nieuwsbrieven ver vooruit te sturen. Bij Fletcher zagen we dat mensen die tijdens Kerst in een hotel verblijven, vaak een jaar vooruit boeken wanneer ze de juiste trigger krijgen. Stuur dan direct na Kerst een campagne met promotie voor de volgende Kerst. Als je nu al een reservering hebt staan, is dat natuurlijk veel comfortabeler in je marketingactiviteiten dan wanneer je op het laatste moment nog boekingen moet genereren. Het ‘revenuespel’ kun je daardoor eerder of anders spelen. En dat is fijn voor hoteliers.”

Aanmelden voor de cursus

Nieuwsgierig geworden naar manieren om uw marketingcampagne te optimaliseren? Schrijf u dan nu in voor de cursus e-mailmarketing op 26 maart 2018 in Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Er is plek voor slechts 12 cursisten, aangezien Hielko de deelnemers intensief begeleidt.

Via www.uitgeverijps.nl/hm-academy leest u meer over de inhoud van de cursus en kunt u zich aanmelden of informatie aanvragen. Voor de vroegboekers (aanmelden vóór 24 februari) geldt een korting van 100 euro ten opzichte van het reguliere tarief van 395 euro. Voor 295 euro bent u straks een e-mailmarketing expert!
Wees er snel bij. Vol is vol! Bij voldoende animo organiseren we een tweede cursusdag.

 

    Naam event: HM Academy: cursus e-mailmarketing
    Startdatum/-tijd:
26 Mar 2018, 09:00
    Einddatum/-tijd:
26 Mar 2018, 16:30
   
*  Voornaam:
*  Achternaam:
*  Emailadres:
*  Bedrijfsnaam:
*  Functie:
    Telefoonnummer:
*  Factuurgegevens:
   

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Opening theaterseizoen en vernieuwde filmtheaterfoyer Figi

Afgelopen vrijdag stond Figi wederom in het teken van feestelijke vernieuwing! Met de uitverkochte voorstelling Driving Miss Daisy, met in de hoofdrol Anne Wil Blankers, werd het nieuwe theaterseizoen 2018-2019 geopend. Voorafgaande aan de voorstelling werd de nieuwe sfeervolle culturele filmtheate...

Tech BUAS
Hoe wordt AR op dit moment toegepast in hotels en waar gaat het naartoe?

In mijn laatste column deelde ik een aantal gedachten over de kansen en de uitdagingen van augmented en virtual reality-technologie in onze branche. Ik probeeerde daarmee wat veelbelovende routes maar ook een kritische reflectie te bieden op het nut van deze technologie in de gastvrijheidscontext. A...

Hotelbouwplannen Utrecht
Overeenkomst bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel

De Lelie Vastgoed B.V. en Ballast Nedam hebben een aannemingsovereenkomst gesloten voor de bouw van de Galaxy Tower in het hartje van Utrecht. De Lelie Vastgoed B.V. en Ballast Nedam sloten eerder een bouwteamovereenkomst waarin zij samen de engineering van de Galaxy Tower verder uitwerkten. De bouw...

Hoteltech Advertorial BUAS
Stan Josephi over revenue management

In de loop van de jaren is de focus van revenue management flink aan verandering onderhevig. Waarbij er in de beginjaren met name gekeken werd naar het aantal kamers dat voor een bepaalde prijs moest worden verkocht, oftewel capacity management, houden revenue managers zich vandaag de dag zich in de...

Hilton Interview Longread
Exclusief interview Roberto Payer: "Dit is geen afscheidsinterview"

Roberto Payer. Wellicht de bekendste hotelier van Nederland, een boegbeeld van de hotellerie. Naar eigen zeggen wordt hij snel vergeten als hij stopt. “Zo zit de samenleving in elkaar, maar mij maakt dat niets uit. Als ik stop, herkent niemand me meer, dan ben ik een totale nobody.” Miss...

Events Hoteltech
Wat gebeurt er in het brein van de hotelier?

Tijdens HotelTech 2018, op maandag 19 november in Bunnik, is Margriet Sitskoorn keynote spreker. Zij spreekt over de invloed van leiderschap op het brein en dat geldt natuurlijk niet alleen voor uw hoteliersbrien. Voor hotelmanagers is HotelTech een event dat je niet wilt missen. Bovendien is regist...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: