Tips voor een goede e-mailcampagne

13 februari 2018 | Thijs Jacobs

Er gaat vanuit de hotellerie veel geld naar partijen die zelf geen logiesfunctie aanbieden. Logisch, wanneer het partijen zijn die noodzakelijke diensten aanbieden, zoals linnenbeheer of leveranciers van PMS-systemen. Anderzijds zijn er partijen die commissie vragen over een gemaakte boeking. Onvermijdelijk? Deels wel, maar er zijn bewezen effectieve manieren om die omzet (commissie) binnenboord te houden.

Hoteliers kunnen de macht terugpakken

Hielko van der Molen heeft zijn sporen verdiend op het vlak van e-mailmarketing. Voor Fletcher ontwikkelde hij succesvolle campagnes, waardoor het hotelbedrijf goede resultaten boekte. Hielko: “Als marketeer sta ik versteld van het feit dat binnen de hotellerie een partij als Booking.com tot dertig procent van het boekingsbedrag aan commissie kan vragen. Ongehoord eigenlijk, zeker als je de werkwijze vergelijkt met de retail. Daar koop je een product in bij de leveranciers, is er sprake van een inkoopprijs en bepaal je zelf de marges. Binnen de hotellerie zijn de zaken omgedraaid en loop je vooraf al risico, door toedoen van de OTA’s. Vroeger namen reisbureaus het risico over; weliswaar met een relatief lage kamerprijs, maar daar stonden wel gegarandeerde inkomsten tegenover. De markt is wat dat betreft sterk veranderd. Het is voor de hotellerie zeker mogelijk om de macht deels terug te pakken. Dat kan door het inzetten van goede e-mailmarketingcampagnes.”

Cursus e-mailmarketing

In samenwerking met Hospitality Management geeft Hielko een ééndaagse cursus e-mailmarketing op 26 maart aanstaande. De noodzaak is er, aangezien veel hoteliers de beschikbare data nog niet effectief inzetten. “Als hotel weet je heel goed dat bepaalde mensen terugkomen. Maak daar in je campagne gebruik van. Je weet immers wie dat zijn en hoe je ze kunt bereiken. Ze gaan bijvoorbeeld ieder jaar naar de Ardennen of vieren Kerst altijd binnen hetzelfde hotel. Er zijn manieren om die gasten vaker terug te laten komen en daarbij speelt e-mailmarketing een grote rol. Natuurlijk is er een investering nodig, maar die weegt niet op tegen de commissies die je anders kwijt bent bij OTA’s. Hoteliers weten immers wat de gast als plezierig heeft ervaren; dat staat allemaal in het PMS-systeem. Je weet wat ze besteed hebben, of ze gebruik hebben gemaakt van wellnessfaciliteiten of van het restaurant… Die zaken weet Booking.com niet. Maak daar gebruik van! Deze kennis kun je eerder inzetten in je marketingcampagne.”

Maak gebruik van je kennis


Toch zijn er veel valkuilen en wordt de beschikbare data niet correct ingezet door hoteliers. “Hoteliers begrijpen vaak niet zo goed dat een mountainbiker anders benaderd moet worden dan een stelletje dat een romantisch weekendje weg gaat. De nieuwsbrief die naar de mountainbiker gaat, kan gevuld worden met lichte foto’s, beweging en een stralende zon. Anderzijds kan de nieuwsbrief voor romantische stelletjes gevuld worden met donkerdere foto’s en romantische taferelen. Het complete plaatje moet kloppen om een goede conversie te behalen. Juist op dit vlak wordt de plank regelmatig misgeslagen.”

Handige tips

Hielko heeft nog meer tips: “Je moet niet bang zijn om vaak nieuwsbrieven te versturen. Liever één keer een rake nieuwsbrief op twaalf verzendingen dan minder verzonden campagnes en nul resultaat. Daarnaast zijn nieuwsbrieven met veel tekst net van deze tijd. Je moet de lezer juist naar je website lokken. Probeer ook nieuwsbrieven ver vooruit te sturen. Bij Fletcher zagen we dat mensen die tijdens Kerst in een hotel verblijven, vaak een jaar vooruit boeken wanneer ze de juiste trigger krijgen. Stuur dan direct na Kerst een campagne met promotie voor de volgende Kerst. Als je nu al een reservering hebt staan, is dat natuurlijk veel comfortabeler in je marketingactiviteiten dan wanneer je op het laatste moment nog boekingen moet genereren. Het ‘revenuespel’ kun je daardoor eerder of anders spelen. En dat is fijn voor hoteliers.”

Aanmelden voor de cursus

Nieuwsgierig geworden naar manieren om uw marketingcampagne te optimaliseren? Schrijf u dan nu in voor de cursus e-mailmarketing op 26 maart 2018 in Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Er is plek voor slechts 12 cursisten, aangezien Hielko de deelnemers intensief begeleidt.

Via www.uitgeverijps.nl/hm-academy leest u meer over de inhoud van de cursus en kunt u zich aanmelden of informatie aanvragen. Voor de vroegboekers (aanmelden vóór 24 februari) geldt een korting van 100 euro ten opzichte van het reguliere tarief van 395 euro. Voor 295 euro bent u straks een e-mailmarketing expert!
Wees er snel bij. Vol is vol! Bij voldoende animo organiseren we een tweede cursusdag.

 

    Naam event: HM Academy: cursus e-mailmarketing
    Startdatum/-tijd:
26 Mar 2018, 09:00
    Einddatum/-tijd:
26 Mar 2018, 16:30
   
*  Voornaam:
*  Achternaam:
*  Emailadres:
*  Bedrijfsnaam:
*  Functie:
    Telefoonnummer:
*  Factuurgegevens:
   

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Innovatie
Yotel bouwt in Istanbul hotel met 451 kamers

?GA, al 25 jaar exploitant van Istanbul New Airport (INA), en Yotel, de in Londen gevestigde hotelgroep, hebben een exclusief hotelbeheercontract getekend. Het hotel, dat een van de grootste luchthavenhotels ter wereld zal zijn, met zowel airside als landside-toegang, zal 451 kamers hebben. Het is g...

Tech Advertorial
Derlon Hotel Maastricht kiest voor Suite8

Sione Götte (links) General Manager van Derlon Hotel Maastricht (50 kamers) heeft onlangs gekozen voor Suite8 van Van Hessen. Zij is erg tevreden over Van Hessen. “Wij maakten al gebruik van het Micros RES kassasysteem en ook het IT-beheer ligt bij Van Hessen. Ze denken mee, zijn dienstve...

Interview Longread
Interview: "Veel hotelgasten zijn ketenmoe"

Gasten zijn positief Het klinkt allemaal fantastisch, de kamers zijn prachtig gestyled, de locatie is top en over het proces is goed nagedacht. Hoe reageren de gasten? Cathelijne: "De eerste indruk is meteen al goed, dat horen we ook van onze gasten. Je komt binnen in een historisch pand en ...

Hotelketens
Accor voor het eerst naar het Midden-Oosten

SO/ hotels, onderdeel van AccorHotels, is van plan om in 2020 een hotel op te leveren in Dubai. Het is voor het eerst dat Accor plannen ontvouwt voor een hotel in het Midden-Oosten. Dat meldt de website zakenresnieuws.nl. Het hotel krijgt naar schatting 215 residenties en 188 kamers. SO/ is het ...

Opening Achtergronden
Sterrenrestaurant ML Haarlem verhuisd en uitgebreid met hotel

Sterrenrestaurant ML is medio maart 2018 verhuisd en heropend aan het Klokhuisplein aan de voet van de St. Bavokerk in Haarlem. Compagnons Liane en Mark Gratama en Kevin Kion namen hun intrek in het monumentale 18e eeuwse pand van de voormalige drukkerij en lettergieterij van Koninklijke Joh. Ensche...

Internationaal Golden Tulip
Grote vernieuwingen voor Golden Tulip de’ Medici in Brugge

De afgelopen maanden zijn er een hoop dingen veranderd en vernieuwd bij Golden Tulip de’ Medici in Brugge. Restaurant ‘Aigle Belgica’ werd compleet gerestyled met een stijlvol buffet. Ook kregen 36 kamers een nieuwe parketvloer. De vergaderzalen zijn uitgerust met een razendsnel wi...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: