Veiligheid begint met goede zorg

23 januari 2018 | José Mast

Gegarandeerde veiligheid bieden aan personeel en gasten is één van de grootste uitdagingen in de hotellerie. Kritische ondernemers gaan een stap verder dan de verplichte inspecties van brandweer en gemeente. Zij weten dat zichtbare aandacht voor veiligheid onveilig gedrag doet afnemen. Dat is de grootste winst die je kunt maken.

De gezellige kersttijd is weer achter de rug. Een periode waarin er volop ruimte was voor kerstbomen en andere kerstversieringen. De verlichting is snel aangelegd met een verlengsnoer naar een vrij stopcontact, zonder stil te staan bij het risico op overbelasting. Dit kan oververhitting tot gevolg hebben, niet zichtbaar aan de buitenkant, maar wel een serieus brandrisico. Ook andere scenario's zijn denkbaar.

Alledaagse risico's

Het lijkt een onbeduidend voorval, maar juist die ingesleten gewoontes vormen de blinde vlek voor alledaagse risico’s, weet Rico van Hooidonk, Riskmanagement Consultant van Meeùs. “Als je bedenkt voor hoeveel gasten je verantwoordelijk bent, dan wil je er als ondernemer alles aan doen om de veiligheid te waarborgen.”

Onveilig gedrag zichtbaar maken

Zo zijn er talloze andere herkenbare voorbeelden: niet uitrollen van verlengsnoeren, een stoffige TL-buis, een vieze afzuiginstallatie, een ontbrekend afdekklepje op een stopcontact in de keuken of te veel apparaten op dezelfde elektriciteitsgroep. Allemaal onveilige situaties, die na verloop van tijd niet meer opvallen.

Inspecties zijn nu veelal papieren tijgers volgens Rico. “De uitdaging is echter om de inspectiemomenten juist ook te gebruiken om bij medewerkers het onveilige gedrag en de onveilige situaties zichtbaar te maken. De VerzekeringsInspectie Elektrische Risico’s (VIER) en de ElektraGarant inspectie zijn goede voorbeelden van inspecties die hierbij helpen.” Deze inspecties gebeuren zowel visueel als met behulp van meetapparatuur. Zo brengen thermografische foto’s de temperatuur van installatiedelen, armaturen, stekkers en snoeren in beeld. Door medewerkers erbij te betrekken en de resultaten intern te bespreken, wordt tegelijkertijd gewerkt aan het bewustzijn van onveilig gedrag.

Welke inspecties zijn verplicht?

“Welke inspecties precies verplicht zijn, verschilt per verzekeraar”, aldus Rico. “Ik zie steeds vaker dat verzekeraars in hun voorwaarden de NEN3140 vervangen door de NTA 8220 en bovendien steeds vaker eisen dat een inspecteur met een SCIOS-scope 10 certificaat de controle uitvoert.” Kun je niet het vereiste inspectierapport tonen, dan kan de verzekeraar de polis beëindigen of een uitkering weigeren”, waarschuwt Van Hooidonk. “Maar los daarvan wil je toch ook zelf dat iedereen binnen veilig is?”

Helpende hand bij veiligheidsbeleid

Meeùs werkt samen met AREPA Inspexx om hoteliers de zorg voor brandveiligheid uit handen te nemen. Hierbij combineren we de verplichte inspecties met bewustwording van onveilig gedrag door medewerkers. Onze dienstverlening ondersteunt veiligheids- en risicomanagers. Zo wordt een goed veiligheidsbeleid een vanzelfsprekendheid.

Zelf aan de slag met brandveiligheid?

Doe dan de Brandveiligheid Quiz voor Hotels en ontdek binnen 2 minuten hoe brandveilig úw hotel is.

Doe de quiz op meeus.com/brandveiligheidquiz.  
Meer informatie over brandveiligheid vindt u op: meeus.com/brandveiligheid.

Contactinformatie

Rico van Hooidonk
Riskmanagement Consultant bij Meeùs
e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Events Achtergronden
Gratis naar het Hotel & Vastgoed Congres

De hotelmarkt is flink in beweging. Er treden met regelmaat nieuwe hotelconcepten toe tot de Nederlandse markt en bestaande formules breiden uit. Ondanks meer concurrentie van Airbnb nemen de gemiddelde bezettingsgraad en kamerprijs alsmaar toe. Volgens onderzoekers hebben Nederlandse hotels vorig j...

Toerisme Achtergronden
Platinum Equity wordt nieuwe eigenaar van Landal GreenParks

Landal GreenParks krijgt een nieuwe eigenaar. Het moederbedrijf Wyndham Worldwide heeft vandaag overeenstemming bereikt met Platinum Equity over de overname van de volledige Europese divisie, waar behalve Landal GreenParks ook merken als Novasol, Hoseasons, cottages.com en James Villa Holidays deel ...

Events Achtergronden
Waar staat uw hotel over 5 jaar?

Zou u als hoteleigenaar meer tijd willen besteden aan uw strategische visie? In de tweedaagse opleiding Strategisch Hotelmanagement van NHTV Executive Education bespreken toonaangevende experts de essentiële onderdelen van uw businessplan, zoals sales, pricing, distributie en branding. L&eac...

Amsterdam Hotel
Green Key Gold keurmerk voor Corendon Vitality Hotel in Amsterdam

Het Corendon Vitality Hotel in Amsterdam heeft het Green Key Gold keurmerk behaald; he?t internationale keurmerk voor bedrijven die zich binnen de recreatie- en vrijetijdsbranche sterk inzetten voor duurzaamheid. Het Corendon Vitality Hotel voldoet aan alle verplichte en optionele eisen van Green Ke...

Hotelbouwplannen Blog
Blog Coen Schelfhorst GuestHouse hotel Kaatsheuvel: Technologie, droom of digitaal doolhof?

Over een paar maanden ontvangen we de eerste gasten in ons GuestHouse Hotel Kaatsheuvel. Wat ben ik blij dat ik in deze gave tijden ons nieuwe hotel mag openen, want wat is er veel veranderd sinds mijn eerste hotel opening! Toen ik in 1992 bij Bastion in Tilburg de opening deed was er nog niet eens ...

Achtergronden Marketing
Tips voor een goede e-mailcampagne

Er gaat vanuit de hotellerie veel geld naar partijen die zelf geen logiesfunctie aanbieden. Logisch, wanneer het partijen zijn die noodzakelijke diensten aanbieden, zoals linnenbeheer of leveranciers van PMS-systemen. Anderzijds zijn er partijen die commissie vragen over een gemaakte boeking. Onverm...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: