Waarom voelt een vrouw zich onveilig in uw hotel?

12 september 2016 | Thijs Jacobs

Hotels en veiligheid… Bij u is dat helemaal in orde, want er zitten goede sloten op de deuren en bij de entree hangt een camera. Toch voelt niet iedere vrouwelijke gast zich veilig in een hotel en zijn dergelijke voorzieningen niet voldoende om iedere gast een gevoel van veiligheid te geven. Dat kan te maken hebben met de buurt of stad waarin de accommodatie zich bevindt, de beveiliging van het hotel en de bekwaamheid van de hotelmedewerkers.

Wist u dat bijna tweederde van het totale aantal reizigers bestaat uit vrouwen? En dat 54 procent van het aantal welgestelde reizigers, dat een jaarinkomen heeft van 250.000 Amerikaanse dollars of meer, vrouw is? MMGY Global bracht deze cijfers onlangs naar buiten. Vrouwen hebben hiermee definitief het stokje van de man overgenomen en hotels doen er goed aan om (zaken)vrouwen een goed onderkomen te bieden. Dit houdt in dat ook bepaalde specifieke veiligheidsaspecten eens goed onder de loep genomen moeten worden.

Waarom zo donker?
Vrouwen verblijven graag in een hotel met goed verlichte gangen. Waarom zijn gangen in traditionele hotels ook alweer zo donker? En dan het parkeren… Griezelige, onbewaakte en slecht verlichte parkeergarages bij een hotel zijn een gruwel voor veel alleenreizende vrouwen. Het roept een gevoel van onbehagen op bij de vrouwelijke gast. Vrouwelijke reizigers doen er ook goed aan om een stad als Bogota (Colombia) te mijden: maar liefst 57 procent van de vrouwen in Bogota heeft te maken gehad met betasting of fysiek geweld. In Londen ligt dat percentage op 19 procent, zo blijkt uit onderzoek van Amweb.nl. Parijs staat ook hoog in deze lijst. Een stad als Londen of Parijs kan hiermee haar concurrentiepositie op de zakelijke verblijfsmarkt zien verslechteren.

'Reist u alleen of verwacht u nog iemand?'

 

Gebarricadeerde kamers

Dat veel vrouwen zich onveilig voelen in een hotel, blijkt uit de gebruiksvoorwerpen die alleenreizende vrouwen elkaar adviseren om mee te nemen wanneer ze op reis gaan. Op de website ‘women-on-the-road.com’ staat een lijst met nuttige items, zoals de deurstopper met ingebouwd alarm. Wanneer iemand de deur van buiten wil openen, dan klinkt er een alarm. Het deurknopalarm werkt op een identieke manier, maar hangt aan de deurklink. Ook kabels om laptops mee vast te ketenen aan een bureau worden aangeraden op deze website, net als het gebruik van een ‘portable door lock’, waarmee de deur van binnen wordt afgesloten. Daarnaast wordt vrouwen aangeraden om de benedenverdieping te mijden, omdat die gevoeliger is voor inbraak. Op journeywoman.com wordt aangeraden om een kamer te reserveren zonder het geslacht prijs te geven. Dus enkel boeken met de voorletter(s) en de achternaam. Ook wordt erop aangedrongen het kamernummer en andere informatie geheim te houden. De front office medewerker mag dus het kamernummer niet hardop zeggen wanneer hij of zij de keycard of sleutel overhandigt… Iets dat in de praktijk nog wel regelmatig gebeurt. Daarnaast wordt ook aangeraden om een kamer in een druk gedeelte van het hotel te nemen en te checken of de kamers van binnenuit afgesloten kunnen worden en niet van buiten geopend kunnen worden. Een aardige checklist voor uw hotel, nietwaar?

Personeel moet meedenken
En wat te denken van de faciliteiten, zoals de gym of sauna? Zijn er speciale uurtjes voor vrouwen? Is er een nachtportier aanwezig en hoe komt de gast ’s nachts het hotel binnen. Kan men er alleen met een kaart in of staat de deur gewoon open?  Kan de roomservice verzorgd worden door een vrouwelijke medewerker en is er iemand die de auto kan parkeren voor gasten? Gooit er niet iemand stiekem GHB in een drankje tijdens een bezoekje aan het toilet? En dan de vraag ‘reist u alleen of verwacht u nog iemand?’ Die vraag wordt zelden of nooit aan een man gesteld. Zorg er dus voor dat uw personeel deze vraag niet stelt. Bovendien hebben veel hotels nog steeds wél een broekenpers voor de broek van de alleenreizende zakenman, maar géén handige opmaakspiegel en een mooi boeketje op de kamer.

Voor iedereen beter
Richard Branson verraste ons vorig jaar al met zijn voornemen om vrouwvriendelijke hotels te gaan openen. “Ik geloof niet dat er een hotel is dat zich toelegt op de vrouwelijke reiziger”, vertelde Branson in 2015. Waarschijnlijk had hij nog gelijk ook. Dat is vreemd, want het aantal vrouwelijke zakenreizigers is sinds de jaren negentig enorm gestegen. Bovendien zijn extra grote kastruimtes, goed verlichte gangen, grotere doucheruimtes en extra lades niet alleen goed voor alleenreizende vrouwen, maar voor iedere gast.

Enkele tips. Verhoog zo heel simpel de vrouwvriendelijkheid van uw hotel:

- Zorg voor betere verlichting

- Maak enkele kamers ‘vrouwvriendelijk’ en denk aan meer kastruimte en  een make-upspiegel

- Creëer ‘vrouwenuurtjes’ in de gym en sauna

- Stel geen ‘lastige vragen’ bij het inchecken

- Leg een deurstopper op de kamer

- Ramen moeten van binnenuit op slot kunnen

- Verbeter de veiligheid van de parkeerplaatsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Coronacrisis
Tegelijk fysiek en digitaal vergaderen bij Regardz

Tijdens de persconferentie van 19 mei is bekend gemaakt dat de Horecabranche vanaf 1 juni binnen (met beperkt aantal gasten) en buiten weer open mag. Eerder introduceerde Regardz Hotels & Meeting Centers al ‘Meeting Hygienics’, waarmee ze haar locaties en services volledig heeft aang...

Accor Internationaal
Accor tekent overeenkomst voor nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor heeft de franchiseovereenkomst voor de komst van het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in samenwerking met haar Franchise Partner INDUSTRIE HOTELIERE via haar dochteronderneming Bricks & Leisure getekend. Het nieuwe Mercure hotel telt 117 kamers en ligt pal naast de bekende toeristische t...

Coronacrisis
Gooiland gaat verder met een kleiner team

De hele evenementen- en horecabranche is zwaar getroffen door COVID-19. Helaas heeft het ook zijn weerslag op Gooiland. In deze moeilijke tijd heeft eigenaar Philip Lamers moeten besluiten vanaf 1 juni aanstaande het stokje over te nemen van algemeen directeur Lydia Baloe en commercieel manager Laur...

Coronacrisis
Dit hotel verbindt mensen veilig en persoonlijk via aangepaste connecting rooms

We raken zo langzamerhand gewend aan onze nieuwe 1,5 meter-samenleving. Mondkapjes, handschoenen, signing, desinfecterende middelen in het openbare leven; we kijken er niet meer van op. En daar waar de meesten reikhalzend uitkijken naar versoepeling van de regels, is er een groep die deze ontwikkeli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: