WestCord Hotels bouwt nieuw hotel in Rotterdam

26 juni 2018 | Thijs Jacobs

Op de Wilhelminapier in Rotterdam, achter het beroemde Hotel New York, wordt in het derde kwartaal van 2019 gestart met de bouw van het 17e hotel van WestCord Hotels. Hotel Chicago wordt het derde hotel in Rotterdam voor de hotelgroep, waar ook Hotel New York en het ss Rotterdam onderdeel van zijn.

Hotel Chicago

Hotel Chicago zal bestaan uit twee gebouwen van vijf en acht verdiepingen die met elkaar verbonden zijn door middel van een ‘zwevend’ zwembad, waarvan de bodem gedeeltelijk transparant is. Tussen de gebouwen en onder het zwembad wordt een sfeervol plein met terras gerealiseerd. Daarnaast komt op een van de gebouwen, aan de kant van Hotel New York, een dakterras. Hotel Chicago krijgt 182 hotelkamers waaronder 18 longstay appartementen die ‘urban chic’ worden ingericht.

Op de begane grond komt Bakkerij Westers, een ode aan het verleden van Harry Westers die als bakkerszoon zijn eerste hotel op Vlieland opende. In Bakkerij Westers kan men terecht voor ontbijt, lunch en coffee-to-go. Verder krijgt het hotel een vergaderruimte en een WellCome Wellness, waar het ‘zwevende’ zwembad onderdeel van is. Onder Hotel Chicago wordt een tweelaagse openbare parkeergarage gecreëerd die beschikbaar is voor gasten van Hotel Chicago, Hotel New York en voor de bezoekers van de Wilhelminapier.

Het unieke ontwerp van Hotel Chicago is afkomstig van Team V Architectuur en is bedacht om de leefbaarheid van de Wilhelminapier te vergroten. Door twee gebouwen neer te zetten wordt een open plan gecreëerd en ontstaat daartussen ruimte voor een groene verblijfsomgeving.

Door het gebouw en de faciliteiten zo toegankelijk mogelijk te maken creëert Hotel Chicago een plek waar ook niet-hotelgasten welkom zijn. Het hotel krijgt een buurtfunctie en moet een verrijking voor de bewoners van de Wilhelminapier worden. De plint wordt zoveel mogelijk open gehouden en er worden commerciële ruimtes gecreëerd met publieke functies.

Oorsprong naam Hotel Chicago

De ontwikkelaar van de Wilhelminapier, Riek Bakker, heeft de pier ingedeeld in verschillende kavels. Alle kavels hebben namen gekregen van grote wereldsteden met een belangrijke haven. Het plot achter Hotel New York, waar nu een parkeerplaats is, heeft altijd de naam Chicago gehad. Het was dan ook vanzelfsprekend om het hotel hiernaar te vernoemen.

‘’Trots op derde hotel in Rotterdam’’

Harry Westers, directeur en eigenaar van WestCord Hotels: ‘’Naast Hotel New York en het ss Rotterdam realiseren wij met de bouw van Hotel Chicago ons derde hotel in Rotterdam. Op deze markante locatie en met het bijzondere design belooft Hotel Chicago wederom een onderscheidend hotel te worden. Daar staan wij als WestCord Hotels graag voor.’’

Bereikbaarheid Wilhelminapier

Na de bouw van het hotel is er een ondergrondse tweelaagse parkeergarage voor auto’s en (deels) fietsers. Gedurende de bouw zal de parkeerdruk tijdelijk toenemen en zoveel als mogelijk is, wordt dit afgevangen op de locatie ‘Baltimore’ (tussen WPC en Cruise Terminal). Verder zal een actieve informatiecampagne worden gehouden om het gebruik van de parkeergarages te stimuleren/dan wel om niet/minder met de auto naar de Wilhelminapier te komen. De parkeerbalans zal krapper worden. De verwachting is dat met deze maatregelen de parkeerdruk kan worden opgevangen.

Over WestCord Hotels

WestCord Hotels is een hotelgroep met 15 hotels in Amsterdam, Rotterdam, Leeuwarden, Delft, Garderen, Raalte en op de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling en Ameland. In 2020 opent een nieuw WestCord Hotel in het centrum van Groningen en in 2021 opent het derde hotel in Rotterdam, Hotel Chicago haar deuren. WestCord Hotels is een Nederlands familiebedrijf en viert dit jaar haar 50-jarig jubileum.

Lees het interview met Harry en Jennifer Westers in de juni-editie van Hospitality Management. Klik hier om deze uitgave te downloaden.

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Download nu de HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je hotel deden? Dat kwa...

Interview Longread
Interview Gunay en Atilay Uslu: "We hebben nu al bijna 10.000 bedden"

Wie denkt dat dit interview met Atilay en Gunay Uslu (à la Quote 500) gaat over het reeds vergaarde vermogen van de oprichter of over het succes van Corendon op het gebied van touroperating of airlines, komt bedrogen uit. Nee, de hoteltak van Corendon is inmiddels zo groot geworden, dat dit o...

Hotelketens Internationaal
Luxe hotelgroep Belmond overgenomen door LVMH

LVMH (LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE) breidt zijn portfolio uit met de aanschaf van een hotelgroep. De Franse modegroep maakte bekend de hotelgroep Belmond te hebben gekocht. LVMH verwierf Belmond voor 25 dollar per aandeel in contanten. Dit vertegenwoordigt een vermogenswaarde van 2,6 mil...

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: